🔴 سعید جلیلی کیست⁉️

[نویسنده، ناصر آراسته؛]

کارزار۹۲ که تمام شد، ارتباط مختصری با دفتر دکتر جلیلی داشتم.

معضل اولیه‌یِ افرادی که می‌خواستند با ایشان کار کنند، نبود امکانات در دفترش بود.

یعنی حتی هزینه اولیه برای استقرار دو سه نیروی جوان در دفتر ایشان وجود نداشت، هر که می‌خواست بماند، باید صلواتی کار می‌کرد.

‏به تدریج بخشی از حلقه اطرافیان جوان جلیلی بدلیل همین محدودیت‌ها کنار رفتند، که اتفاقا امروز برخی از آن‌ها در مناصب و جایگاه‌های مهم و پرنفوذی مشغول به کار هستند و از قضا مشغول به کارسازی برای دیگر کاندیداها.

باید پذیرفت که جلیلی در قالب ۴چوب‌های رایج سیاست در ایران نمی‌گنجد.

مواضع استواری دارد، تغییر نظرش به راحتی ممکن نیست، اگر به استدلال و ادراکی رسیده باشد، با فشار و لابی در جلسات و خارج از جلسات، نمی‌توان تغییرش داد، مثل بقیه نیست که مشاورانش بتوانند از او، به دلیل داشتن عدم ثبات در مواضع، یا مواضع متناقض ایراد بگیرند.

اهل زدوبند نیست، نمیتوانی با او به لابی کنی، یعنی مثلا با اهدای ۵ سهمیه از شورای ائتلاف نمی‌توانی ساکتش کنی، اجماع و وحدت از نظر او، اجماع و وحدت با مردم است، نه اجماع و وحدت و تجمیع رویکردهای متعارض سیاسی در فلان حزب‌ها و بیسار جناح‌ها.

زرق و برق ندارد، اگر نزدیکش شوی از امکانات و پست‌ها خبری نیست، یعنی یک شبه، یک جوان بیست‌وچندساله را مدیرعامل یک هلدینگ نمی‌کند، حکم مشاوره و مسئولیت به اطرافیانش نمی‌دهد، اطرافیان را با سفارش، نماینده مجلس نمی‌کند، نه حقوق نجومی می‌دهد، نه ملک نجومی!

بر خلاف روال رایج در کشور که سیاستمداران به هر بهانه‌ای در رسانه حضور پیدا می‌کنند، به ندرت مصاحبه می‌کند، اطلاعات پنهان و جذابی دارد، که بازگویی‌اش در رسانه می‌تواند چهره‌ی جذابی از او بسازد؛ ولی مثل بقیه اهل بازگو کردنش نیست.

صریح و رک است، اهل لفافه نیست، با او اگر جلسه و گفتگویی داشته باشی، رودربایستی ندارد، اگر با نظر و رویکردی مخالف باشد صریح می‌گوید، حتی اگر موجب ناراحتی‌ات شود، حتی‌تر اگر بداند با او دشمن می‌شوی، باز هم نظرش را صریح می‌گوید.

دقیق و ریزبین است، مثلا گلایه می‌کنند که چرا سر یک صورت‌جلسه هم، اذیت می‌کند و موشکافی می‌نماید.
با کلیات، خام نمی‌شود و سر تک‌تک موضوعات دقیق می‌شود، با وعده و وعیدها و چرب‌کردن سبیل، از نظرش کوتاه نمی‌آید.

شهامت دارد، #برجام را نقد می‌کند، حتی اگر در افکار عمومی به ضررش تمام شود، ابایی ندارد که در دوران برجام که عمده سیاسیون چپ و راست، به تعریف و تمجید می‌پرداختند، صریحا انتقاد کند، برای خوش‌آمدِ مردم و مابقی  رجال سیاسی، از نظرش چشم پوشی نمی‌کند.

جلیلی واقعا آنچه‌که خمینی کبیر میخواست است! جلیلی واقعا آنچه‌که رهبر معظم انقلاب می‌خواهد است!

جلیلی واقعا آنچه‌که مردمِ درد کشیده و مسلمانان جویایِ سعادت و مستضعفین خسته‌شده از “کارگزارانِ‌ خوش‌خوراک و لاسیرمونی” و “چنارهای جاه‌طلب” می‌خواهند است!