بسم الله الرحمن الرحیم … بسیاری از سوالات متداولی که مردم عزیز پیرامون نامزد انتخابات ریاست جمهوری دکتر سعید جلیلی دارند از جنس سوالات مفیدی است که پاسخگویی و روشنگری این سوالات درک و فهم مخاطب و پاسخ دهنده و هم چنین درک رویکردهای تاریخ سیاسی ایران را بیشتر میکند. در این صفحه به برخی شبهات و سوالات از دکتر سعید جلیلی و پاسخ های مهم پرداخته ایم…
- آنچه می خوانید به قلم اعضای ستاد جوانان دکتر سعید جلیلی است … می توانید کانال ستاد جوانان را در تلگرام و ایتا و بله و ویراستی و ایکس دنبال کنید …
💠 آیا جلیلی سابقه دارد ؟ سوابق اجرایی جلیلی در عالیترین سطوح نظام
🔰 برای پرداختن به سابقه اجرایی یک نامزد انتخابات، سوای از شاخصها و ملاکهایی که وزارت کشور و شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت آن فرد در نظر میگیرد؛ مواردی قابلیت پرداخت دارد که تصور عموم جامعه نسبت به آن مخدوش است.
🔹سابقه اجرایی به یک معنا، داشتن کفایت مدیریتی و سیاستی است. یعنی فرد در مدت مشخصی، در مسئولیتها و جایگاههایی بوده که توانایی مدیریتی در او ایجاد و ارتقاء پیدا کرده است. حال سوال اینجاست که آیا هر سابقه اجرایی برای فرد کفایت مدیریتی و سیاستی میآورد؟ خیر.
🔻زیرا مدت مسئولیت یا جایگاه آن، شاید برای فرد سابقه اجرایی به معنای کسوت و دیرینگی داشته باشد اما شایستگی و کفایت را لزوماً با خود ندارد. یعنی فردی میتواند در بالاترین رده مسئولیت اجرایی مثل وزارت و شهرداری و.. باشد اما کفایت مدیریتی و سیاستی برای او صدق نکند.
🔻 برعکس آن را هم داریم. ممکن است فرد تا قبل از دریافت مسئولیت اجرایی رده بالا در چنین نهادهایی، سوابق دهان پُرکنی نداشته باشد و در عین حال کفایت مدیریتی و سیاستی برای او صادق باشد. فلذا ابتدا باید تصور خود را در این زمینه اصلاح کنیم.
💡اما سوابق اجرایی دکتر سعید جلیلی
شورای عالی امنیت ملی، یکی از مهمترین نهادهای بالادستی است که بر تمام نهادهای امنیتی، اجرایی، نظارتی، قانونگذار و قضایی کشور نظارت و اشراف دارد.
جلیلی در سال ۸۶ توسط رییس جمهور وقت، به عنوان دبیر شورای امنیت ملی منصوب شد. یک سال بعد، در سمت نماینده رهبری در این شورا منصوب گردیده و تا به این لحظه در این کسوت خدمت میکند. دکتر جلیلی در این حضور ۱۷ ساله نقش بسزایی در تصمیمات این شورا داشتهاست. تصمیماتی که باعث مدیریت بحرانها و حل و فصل چالشهای امنیتی میشود.
🔹امنیت جزو پایهای ترین مسائل یک کشور است. زمانیکه قرار است یک تصمیم حتی در خردترین حالت خود اجرایی شود باید نسبت آن با امنیت ملی در داخل و خارج سنجیده شود. این جایگاه بهدلیل نقش منحصر به فردی که دارد خواه ناخواه با سه قوه در ارتباط مستمر است. دکتر جلیلی با حضور در عالیترین نهاد امنیتی کشور مثل شورای عالی امنیت ملی و به واسطه حضور در هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام با فرآیند قانونگذاری صحیح آشناست و اجرای کم هزینه مصوبات با بیشترین عایدی را فهم کرده است.
🔻همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری در این شورا به واسطه جایگاه خطیرشان و وجه امنیتی، در تمام مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین المللی کشور که در حکم مسائل کلان اجرایی هستند، ورود و دخالت موثر دارند. این اشراف مدیریتی و سیاستی فرد را توانمند میکند که در بزنگاهها بهترین راهبرد را انتخاب کند.
🔻برای مثال اگر قرار است اتفاقی شبیه مدیریت کمبود کالا و ارز در کشور بیفتد، اگر فردی نباشد که به واسطه حضور و نقش در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام با نهادها و وزارتخانهها رفت و آمد نداشته باشد و چم و خم فرآیند یک تصمیم تا اجرا را تجربه نکرده باشد، حتماً کشور را از چاله به چاه میاندازد. یعنی رییسجمهور آگاه و وقت شناس با یک تصمیم به موقع هم مشکل کشور را حل میکند و هم با تصمیم خود مانع ایجاد بستر فساد میشود.
💡دستاوردهای هستهای …….. از هیچ، آنچه نداشتیم ساختیم
در زمانیکه کشور حتی یک سانتریفیوژ هم نداشت و دانشجویان هستهای این مملکت تا به حال یک دستگاه آزمایشگاهی سانتریفیوژ از نزدیک ندیده بودند و آقای خاتمی عاجزانه از غرب طلب ساخت آن را میکرد؛ دکتر جلیلی در دهه هشتاد، با یک مدیریت هوشمندانه کشور را صاحب این دستگاه کرد و یک مبحث کاملا علمی و پیچیده را با تدابیر خود حل و فصل کرد.
🔻بعد از آن هم در قضیه غنیسازی ۲۰ درصد، یک پروژه دیپلماسی داخلی و خارجی را جلو برد که خروجی آن شد خودکفایی در ساختن داروهای کم یاب!
🔻 علاوهبراین در همان اثنای مذاکرات دهه هشتاد جلیلی وقتی متوجه میشود که قرار است ایران در سه چهار سال آینده به تحریم بنزین تهدید شود در عرض یکی دوسال نیروهای داخل را بسیج میکند که با کلید زدن پروژه ساخت پالایشگاههای سوختی با امکانات داخلی این تهدید را خنثی کند.
دکتر جلیلی در مسیولیتهای اجرایی که تا این لحظه قرار گرفته، نشان داده است که در یک مدت کم و امکانات محدود میتواند با داشتن کفایت مدیریتی و سیاستی و در عین حال پاک دستی و پایمردی بر مبانی اسلام و انقلاب، میوه خود را که منفعت ملی است، بچیند.
✍نویسنده : محمدامین برغمدی
💠آیا سعید جلیلی اهل تعامل و ارتباط است؟ ؛ تعامل جلیلی با رقبا برای حل مشکلات مردم
🔸به عقیده دکتر جلیلی، پیروزی در انتخابات، تنها راه خدمت به مردم نیست. او حتی پس از اتمام در انتخابات ۱۳۹۲ نیز فعالیتهای خود برای حل مشکلات مردم را ادامه داد؛ در نخستین گام، برای فهم عمیقتر از ریشههای بروز مشکلات، ارتباط گسترده و پیوستهای با کارشناسان متخصصان و صاحب نظران حوزههای مختلف برقرار نمود.
🔹تیم دولت سایه با هدف تقویت اقدامات مثبت دولت روحانی و کمک به اصلاح تصمیمات مخرب آن، شکل گرفت.
جلیلی یافتههای خود را برادرانه در اختیار دولت مستقر قرار داد. اگرچه منش غیر همدلانه برخی از مدیران دولتی با ممانعت از اجرای آن پیشنهادها، هزینههای بسیاری به مردم تحمیل کرد اما کوشش خستگی ناپذیر جلیلی باعث شد حتی در دولت روحانی نیز، که او را مهمترین رقیب گفتمانی خود میدانستند، برخی از مشکلات مردم برطرف شود.
🔸تلاش جلیلی برای احیای فروش نفت ایران یکی از نمونههای تعامل وی با رقبا برای حل مشکلات مردم است. پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال شدیدترین تحریمهای نفتی علیه ایران، فروش نفت در دولت روحانی به روزی ۳۰۰ هزار بشکه رسید. در همان زمان، جلیلی در نامهای به مسئولین دولتی، راهکارهای خود برای احیای فروش نفت و دور زدن تحریمهای نفتی را اعلام کرد اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. در ابتدای دولت رئیسی، جلیلی در جلسهای با وزیر پیشنهادی نفت، مجدداً راهکارهای خود را در اختیار دولت جدید قرار داد. با اجرایی شدن آن راهکارها، فروش نفت ایران آنقدر بیشتر شد که بنابر گزارش فایننشالتایمز، به بیشترین حد خود در شش سال گذشته رسیده است. طبق آخرین گزارشها، ایران روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادر میکند.
🔹جلسات جلیلی با کابینه پیشنهادی #شهید_رئیسی، محدود به وزارت نفت نبود. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بهرهگیری از برنامههای عملیاتی دولت سایه، توانست درآمدهای مالیاتی کشور را ۶۱ درصد رشد دهد. دولت سایه در حوزه قطع برق و خاموشیهای گسترده و طولانی در واپسین روزهای دولت روحانی نیز، وارد شد و با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه انرژی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یک برنامه جامع در حوزه رفع ناترازی برق در سه دوره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، تدوین شد و در ابتدای دولت سیزدهم، در اختیار وزیر نیرو قرار گرفت. در نتیجه این اقدامات، در سه سال اخیر، مشکل خاموشی و قطعی برق از بین رفته است.
🔸جلیلی با حضور در میان اقشار مختلف در سراسر کشور، خلأ حضور مسئولین دولت روحانی را جبران میکرد و با بازتاب مطالبات مردم به دستگاههای اجرایی، برای رفع مشکلات آنها تلاش میکرد. حل مشکل پرداخت یارانه به اهالی چند روستای دور افتاده و رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی یکی از مناطق استان بوشهر نیز دو نمونه کوچک از ثمرات حضور دکتر جلیلی در میان مردم و انعکاس خیرخواهانه آن مطالبات به #دولت_رقیب است. جلیلی معتقد است که اگر کسی بتواند برای گرهگشایی از کار مردم، به رقیب کمک کند اما از این کار خودداری کند، «خبیث» است.
🔹برخی از رقبای سیاسی جلیلی کوشیدهاند چهرهای تعامل ناپذیر از وی ترسیم کنند؛ در حالیکه وی در انتخاباتهای ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ به نفع نامزد اصلح کنار کشید و تمام ظرفیت خود را وقف رأیآوری #شهید_رئیسی نمود. در جریان تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ نیز در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی، محتواهای تبلیغاتی سایر نامزدهای جریان انقلاب را بازنشر میداد.
🔸تلاشهای همدلانه جلیلی صرفاً به ایجاد ارتباط وسیع و مستمر با نخبگان و رایزنی با مسئولان تصمیمگیر محدود نمیشود. وی در سفرهای استانی پرتعداد خود، تعاملات خوبی با اقوام مختلف کشور ایجاد کرده و از این ظرفیت آنها برای حل مشکلات منطقهای، استفاده نموده است. حضور پرشمار در جلسات دانشجویی و سعه صدر در پاسخ به سوالات چالشی دانشجویان پرسشگر نیز از نمودهای روحیه تعاملجوی جلیلی است. این روحیه، فرصت دسترسی به او را برای مردم و مسئولان تصمیمگیر فراهم نموده است.
آیا جلیلی توانایی سخنوری دارد؟ سخنوری به سبک دکتر جلیلی
🔰 مشاهده رفتار و گفتار برخی نامزدهای انتخاباتی در طول سالیان گذشته، تصوری برای جامعه ساخته است که شرکت در مبارزات انتخاباتی با هیاهوسالاری و بیاخلاقی عجین است. دکتر جلیلی این کلیشه را در دورههای مختلف انتخابات شکسته است؛ چراکه او همواره با متانت، بهدور از هیاهو و البته با ادبیات کارشناسانه و متقن سخن گفته است.
🔹 تهاتر فقط با پوست بز نیست!
البته این بدان معنا نیست که او نمیتواند جواب مناسب را در جای مناسب به اشخاص موردنظر بدهد. هنگامی که یکی از نامزدهای انتخاباتی در سال 1400، استفاده از روش تهاتر برای دور زدن تحریمها را بازگشت به دوره قبل از تاریخ دانسته بود؛ جلیلی این اظهارنظر را نشانه عدماشراف وی به مسائل کشور دانست و گفت: «تهاتر به این معنا نیست که پوست بز بدهیم و واکسن بگیریم! بلکه ما همین امروز محصولات با فناوری بالا(هایتک) را به اروپا صادر میکنیم. مانند داروهای بیوتک، لوازم پزشکی و انواع محصولات نانو.»
🔸نه به عوامگرایی، پیش به سوی صداقت
درحالیکه برخی نامزدهای انتخاباتی در دورههای گذشته بهراحتی به شعارهای عوامگرایانه(پوپولیستی) متوسل شدند؛ دکتر جلیلی همواره از سردادن اینگونه شعارها دوری کرده است. در دورهای که برخی نامزدها شعار چرخیدن همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژ را برای توجیه نگاه به غرب مطرح کردند سعید جلیلی صریحاً گفت که نباید ظرفیتهای کشور معطل خارجیها بماند. گاهی این صراحت و صداقت در کلام باعث میشود برخی حرفها برتافته نشود.
هنگامی که دکتر جلیلی در دیدار با اعضای تعاونیها خطاب به آنها گفت: «بخشی از مشکلات از سوی خود شماست» این صراحت و صداقت در کلام مشاهده شد. تجربه نشان داده است که برخی نامزدهای انتخابات که با سخنان عوام گرایانه، به دنبال جلب آرا بودهاند، پس از پیروزی در انتخابات نیز، با همین مهارتِ سر دادن سخنان عوامفریبانه، از پاسخگویی به مردم طفره رفتهاند و با لفاظی، ناکارآمدیهای دولت خود را نپذیرفتهاند.
🔹 ناگزیر از ادبیات کارشناسی
یکی از ویژگیهایی که سخنوری دکتر جلیلی را از سیاستمداران دیگر متمایز میکند، ادبیات کارشناسانه اوست. این ادبیات که ممکن است در نگاه اول ثقیل بهنظر برسد حاصل ساعتها نشست و برخاست و مواجهه مستقیم با مسائل کشور است. دایره واژگان تخصصی که از تورم و ناترازی انرژی تا شادکامی و تفریح خانوادهها جولان میدهد ناشی از همین نگاه مسئلهمحور است که طی سالهای گذشته در قالب نظرات تخصصی انباشته شده است. دشوار است که از چنین شخصیتی انتظار ادبیات عامیانه داشته باشیم بلکه این جامعیت، بهطور طبیعی ادبیاتی متقن و کارشناسانه را سبب میشود.
🔸 صادقالوعد، مثل شهید رئیسی
همین اشراف روی حوزههای مختلف و مشکلات خرد و کلان کشور سبب میشود تا از زبان دکتر سعید جلیلی جز وعدههای «شدنی» شنیده نشود. دادن وعدههای دور از واقعیت از راحتترین سخنانی بوده که در دورههای پیشین توسط برخی از نامزدهای انتخاباتی مطرح میشد اما در مشی سیاسی دکتر جلیلی به حکم «مَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه و َاليَومِ الآخِر فَليَفِ اِذا وَعَدَ»* اینگونه سخنان ممنوع است.
💡 بنابراین بهجای انتظار شنیدن حرفهای عامهپسند از دکتر سعید جلیلی باید از نوع سخنوری او به دلیل ارتقای سطح سیاستورزی کشور و تلاش برای حکمرانی صادقانه و حکیمانه استقبال نمود. جلیلی میتواند رهرو خوبی برای #رئیسجمهورشهید، آیتالله رئیسی در رعایت اخلاق انتخاباتی و صادقالوعد بودن باشد.
⚜هر كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد بايد هرگاه وعده مى دهد به آن وفا كند. (پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله)⚜
✍ علیرضا کریمخانی
💠 چرا جلیلی تحریم نیست؟ | خروجی دولت غربگرا؛ هزینه نداشتن تحریم مقامات عالی کشور
🔰 در روزهای اخیر مطلبی در فضای مجازی منتشر شده است که چرا ظریف و لاریجانی #تحریم هستند اما دکتر جلیلی نه؟ فارغ از اینکه این دست مطالب سطحی با هدف به حاشیه راندن نقاط قوت جلیلی و پرت شدن حواسها از بحثهای کارشناسی و برنامههای منسجم است؛ ذکر چند نکته ضروری به نظر میرسد.
🔸 جلیلی منافعی ندارد که با تحریم بهخطر بیفتد
برخی از افراد به دلیل مالی و شخصی مانند حسابهای بانکی یا حضور فرزندان در کشورهای غربی تحریم شده اند؛ چراکه برای غرب در وهله اول فرقی نمیکند تفکرات افراد تحریم شده چیست؛ بلکه به افراد تحریم شده به عنوان مقام جمهوری اسلامی نگاه میکند. به عنوان مثال ممنوعیت ورود مقامات جمهوری اسلامی به کانادا حکایت از همین دیدگاه دارد. لذا شخصیتی مثل دکتر جلیلی که هیچ یک از بستگان و خود او اقامتی در خاک بیگانه ندارند توجیهی برای تحریم شدن ندارد.
🔹اما بسیاری دیگر از شخصیتهایی که امروز تحت تحریمهای غرب هستند به واسطه نگاه دوگانه غرب نسبت به حقوق بشر با این تحریمها مواجه شدهاند. مقابله با فتنههای داخلی و خارجی( مثل اغتشاشات یا مبارزه با تکفیریها) یا مقابله با هجمههای رسانهای غرب که باعث نقش برآب شدن نقشههای دشمنان شده است؛ دستمایه جدی برای تحریم شخصیتهای نظام مانند فرماندهان نظامی، رؤسای قوه قضاییه و قضات و شخصیتهای رسانهای بوده است.
🔸 تحریم نشدن=نقطه قوت جلیلی
اما غرب همواره از تحریم کردن برخی شخصیتها در کشور هراس داشته است. تحریم شخصیتهایی که در ادبیات غربیها با عنوان #تندرو قلمداد میشوند موجب قدرت گرفتن این جریان در داخل کشور است؛ بنابراین غربیها یا کسی را تحریم میکنند که چنین هزینهای برای آنان نداشته باشد( مانند تحریم برخی دولتمردان غربگرا در سالهای گذشته) یا کسی که چارهای جز تحریم او و پرداختن هزینهی آن ندارند( مانند شهیدان سلیمانی و رئیسی).
🔹 در این میان دکتر سعید جلیلی یک مورد ویژه است؛ جلیلی که سالها به عنوان رئیس گروه #مذاکرهکننده ایران، دبیر #شورایعالیامنیت_ملی و بعدتر نیز در کسوت نماینده رهبری در این شورا فعالیت کرده است در صورت تحریم شدن چالشهای زیادی را برای غرب ایجاد میکرد؛ فارغ از اینکه تحریم او توسط غرب باعث قدرت گرفتن حامیان او در کشور میشود، جلیلی به عنوان یک مهره مؤثر در #سیاستگذاری امنیتی کشور، میتوانست طرحهایی را در کشور جلو ببرد که هزینههای زیادی را به غرب تحمیل کند.
🔸 به همین دلیل تحریم نشدن جلیلی توسط غرب نه یک نقطه ضعف بلکه یک نقطه قوت برای اوست. در مقابل شخصیتهای غربگرایی که به دلیل حضور فرزندان خود در خارج از کشور و یا داشتن منافع مالی در غرب تحریم شدهاند باید پاسخگوی وضعیت خود باشند.
✍ امیرحسین درّکی
💠 بالاخره سعید جلیلی مذاکرهکننده خوبی بود یا نه؟!
🔰 فعالیت دکتر جلیلی به عنوان #مذاکرهکننده زمانی آغاز شد که مذاکرات هستهای در اوج خود قرار داشت؛ در آن برهه ایران هنوز در ابتدای مسیر صنعتیشدن هستهای بود یعنی هنوز به غنیسازی ۲۰٪ دست نیافته بود. طرف مقابل که این موضوع را میدانست فشارها را بر کشور دوچندان کرده بود تا ما را در زمینه هستهای متوقف کند.
🔸 علت انتقادات به جلیلی چیست؟
دکتر جلیلی در میدان مذاکرات هستهای سختگیر و انعطافناپذیر بود؛ او به دلیل اشراف به پیشینهی مذاکرات در دولت اصلاحات، عهدشکنی طرف مقابل و مماشات صورت گرفته از طرف گروه مذاکرهکننده ایرانی در زمان دبیری شورای امنیت ملی روحانی، به آمریکا و غربیها اعتماد نداشت.
🔹 جلیلی آمریکا را وادار کرد تا واسطه بفرستد!
سال ۱۳۹۰ ایران در حدفاصل دوسال، پیشرفت چشمگیری در #صنعت_هستهای داشت بهنحوی که به غنیسازی ٪۲۰ رسید. آمریکا با آگاهی از این موضوع سیاست و مواضع خود را در مذاکرات تغییر داد؛ آنها چارهای جز واسطه کردن #عمان برای مذاکره با ایران نداشتند.
🔸 یک اعتراف از دشمن خارجی
باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا میگوید: «اگر میتوانستم تکتک پیچ و مهرههای برنامه هستهای ایران را حذف میکردم». او اقرار میکند با سختشدن تحریمها ایران متوقف نمیشود. مهم ترین نکته سخنرانی #اوباما که به صورت زنده از شبکههای تلویزیونی رژیم صهیونیستی پخش میشد، این بود که ایران با وجود توافق هستهای هم #غنیسازی را در خاک خود خواهد داشت.
🔹 یک اعتراف از رقیب سیاسی داخلی
بعدها دکتر علی اکبر صالحی رئیس (وقت سازمان انرژی اتمی) اینگونه بیان میکند: «با این که با آقای دکتر جلیلی اختلاف نظر دارم اما به ایشان حق میدهم که به طرف مقابل با آن همه عهدشکنی اعتماد نکند، ما این مسیر تکامل و پیشرفت هستهای را مدیون ایستادگی و ایثار دکتر جلیلی هستیم. شاید اگر دکتر جلیلی نبودند کسی نمیتوانست این قدر مسیر پیشرفت را هموار کند».
✍مهدی شجاع زاده
💠 آیا سعید جلیلی و اطرافیان جلیلی اهل رانت و فساد هستند؟ | خط و نشان جلیلی برای مفسدین اقتصادی
🔰 جهش ایران بدون ریشهکن کردن فساد، شدنی نیست و هر یک از نامزدهای ریاستجمهوری در صورتیکه در مسئولیتهای پیشین خود، نتوانستهاند برخورد مؤثری با فساد انجام داده باشند، طبیعتاً نمیتوانند برای پیشرفت ایران، گام بلندی بردارند. پیشرفت در سایه سلامت و نبود فساد رقم میخورد.
🔸 متأسفانه یکی از رؤسای جمهور اسبق، معتقد بود که در اجرای یک پروژه اجرایی، هیچ ایرادی ندارد که مقداری فساد هم رخ دهد. این رویکرد باعث شد نهتنها به دلیل فساد، بخش قابلتوجهی از پروژهها ناتمام بماند، بلکه ضربات جبرانناپذیری بر اعتماد عمومی وارد کرد.
🔹 مبارزه با فساد؛ اولین حرف انتخاباتی
دکتر جلیلی در اولین برنامه انتخاباتی خود، وعده داد از طریق ایجاد #انضباطمالی، از #بروزفساد جلوگیری کند. طبق برآوردها، بخاطر بیانضباطی مالی، سالانه حدود ۷ میلیارد دلار #هدررفتمنابع داریم! در حالیکه مطابق آمار بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۲ میزان واردات دارو و تجهیزات پزشکی، ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر، دو برابر مبلغ واردات دارو در کشور، هدر رفت منابع وجود دارد.
بدیهی است که انضباط مالی و جلوگیری از هدررفت منابع، خشم ذینفعان شلختگی
مالی و مدیریتی را برمیانگیزاند؛ بنابراین جلیلی، در برنامه «با مردم»، اعلام کرد اگرچه انضباط مالی، مخالفتها و سروصدای زیادی را ایجاد خواهد کرد اما مزه آن را همه مردم خواهند چشید.
🔸سایر برنامهها برای پیشگیری از بروز فساد
مبارزه با فساد باید در دو سطح فردی و کلان صورت گیرد. دکتر جلیلی معتقد است در برخورد با فساد رفقا و رقبا، باید بیتعارف عمل کرد و حتی برخورد با رفقا را در اولویت قرار داد؛ اما صرف برخورد با یک مفسد کافی نیست؛ بلکه باید با اتخاذ روشهای بهینه، از بروز مجدد فساد، پیشگیری شود. در سطح کلان نیز، رئیسجمهور با بازطراحی سازوکارهای اجرایی، زمینه بروز فساد را از بین ببرد.
انقطاع سامانههای اطلاعاتی، کاغذی بودن و نقش موثر مداخلات انسانی در فرآیندهای اداری نیز یکی دیگر از ریشههای بروز بسیاری از فساد هاست. به عنوان نمونه، خلأ اطلاعاتی به برخی از سودجویان این امکان را میدهد که با زیاد اعلام کردن تعداد کارگرهای خود به بانک، وام بیشتری دریافت نمایند و با پایین اعلام کردن تعداد کارگران خود به شرکتهای بیمه، از تکالیف قانونی خود فرار کنند.
🔹احتکار، پولشویی، فرار مالیاتی، رانت و انحصار، پیامدهای مخرب عدم تحقق #دولتالکترونیک در کشور است. به عقیده جلیلی، مدیریت بازار تنها زمانی محقق میشود که از ابتدای تولید یا واردات کالا تا رسیدن محصول به دست مصرفکننده نهایی، باید با نظارت دولت رقم بخورد. #سامانهجامع_تجارت، یکی از اقدامات مثبتی بوده که علیرغم زحمات مسئولین پیشین، هنوز تکمیل نشده است و با تکمیل این سامانه در دولت چهاردهم، به طور واقعی و غیر نمایشی با فساد مقابله میشود.
🔸پیشگیری از فساد، نیازمند همت و مقاومت ویژه رئیسجمهور در مقابل فشارها است. دکتر فریدون عباسی یکی از علت های مخالفت برخی از جریان ها و چهره های راست و چپ با دکتر جلیلی را ویژگی شخصیتی او در مدیریت و حساسیت فراوانش در استفاده از بیت المال میداند. به گفته وی، دکتر جلیلی شخصیت سفت و محکمی دارد و اهل پول پاشی و خرج غیر ضروری نیست. #شفافیت هزینههای انتخاباتی جلیلی در جریان سیزدهمین و چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری نیز، نشانه حسن نیت و صداقت با مردم است و امیدها برای مقابله با گردنکلفت ها را فراوان میکند.
✍ فاطمه سادات کاظمی منش
💠 دغدغه اشتغال جوانان چگونه در دولت سعید جلیلی برطرف خواهد شد؟
🔰بااینکه اشتغالآفرینی نتیجه سیاستگذاری صحیح قوای مقننه و مجریه به صورت همزمان است، به دلیل عملیاتی بودن ماهیت قوه مجریه، نقش دولت اهمیت مضاعف پیدا میکند.
🔸در نگاه دکتر سعید جلیلی، ایجاد اشتغال باید از مسیر «کارآفرینی» باشد؛ مسیری که با توجه ویژه به نقش و سهم مردم از اقتصاد، و با درنظرگرفتن علایق و سلایق آنان، نهتنها به #اشتغال_جوانان و علاقمندان منجر شده است و کشور را بر مدار توسعه اقتصادی قرار میدهد، بلکه موجب غرور و بالندگی شاغلان نیز میگردد.
در این راستا، چشم انداز دکتر سعید جلیلی ایجاد و تکامل بستری است که به صورت خودکار منجر به تحقق هر نوعی #کارآفرینی شود. بستری مدرن و هوشمندانه به نام «اکوسیستم کارآفرینی»! در این سازوکار به محض آنکه یک نفر با هر سن، علم و دانش، تجربه و سابقه کاری بخواهد علاقه و ایده کارآفرینانه خود را دنبال کند، در سریعترین زمان، به هدف خود برسد.
🔹برنامه سعید جلیلی چیست؟
میتوان بخشی از برنامههای دکتر جلیلی برای #اشتغالآفرینی را در موارد زیر نام برد:
1⃣ بهبود محیط کسب و کار مثل رفع موانع و شکستن انحصار مجوزها
2⃣ توانمندسازی ظرفیتهای موجود مانند بازراهاندازی واحدهای راکد صنعتی
3⃣ توجه ویژه به کسبوکارهای خرد و متوسط شامل توسعه مشاغل خانگی، کسبوکارهای خانوادگی و محلی و…
4⃣ برنامه برای ساختارهای اقتصادی مانند توسعه تعاونیها
5⃣ ارتقاء اشتغال دانشگاهمحور و #دانشبنیان با تعیین سهم هر دانشگاه برای ارزآوری
6⃣ اشتغال روستایی صادراتمحور شامل احیا و رونق تعاونیهای روستایی، کارگاههای متحرک صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزشافزوده و جلوگیری از خام فروشی
7⃣ کاربست دانش و فناوریهای نوین جهت تربیت نیروی انسانی متخصص با هدف صدور بینالمللی خدمات فنی و مهندسی نظیر: بهرمندی از #هوش_مصنوعی (AI) جهت اشتغال فرامرزی
8⃣ ایجاد ابَرپروژهها محلی، ملی و بینالمللی مانند احداث پتروپالایشگاههایی جهت خرید نفت کشورهای منطقه و ایجاد ارزشافزوده و بازصادرات آن (Re-export)
9⃣ توسعه اقتصاد دریا با ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی شیلات و بومیسازی صیدهای ترال
در نهایت باید امید داشت مسیر تولید سالی یک میلیون شغل و کاهش نرخ بیکاری که در دولت #شهیدرئیسی آغاز شده بود در دولت #دکترجلیلی نیز با قدرت بیشتر ادامه یابد.
✍ محمدعلی طبری
جلیلی، همپای کارگران | دکتر جلیلی چه خدماتی نسبت به کارگران انجام داده است؟
🔹 همراهی با کارگران، تعامل با دولتها
دکتر سعید جلیلی در دوران حضور در دولت سایه، گامهای مهمی در جهت بهبود وضعیت معیشتی #کارگران برداشته است. از جمله پیگیری افزایش ۵۷ درصدی #دستمزدکارگران در سال ۱۴۰۲، گسترش پوشش #بیمهتامین_اجتماعی، تأمین #مسکن ارزان قیمت و ایجاد فضای کار ایمن از پیگیریهای موثر او در این دوره بود.
علاوه بر آن، دکتر جلیلی در تعامل با دولتهای مستقر نیز همواره خواستار رفع مشکلات کارگران و احقاق حقوق آنان بوده است. او از جمله حامیان احیا و توانمندسازی تعاونیهای کارگری، اولویتبخشی به تولید داخلی و حمایت از کارگران بخش #صنعت و #تولید در کنار دولتها بوده است.
🔸 کارگر، دستمزد واقعی، سهام واقعی
یکی از محورهای اصلی برنامه دکتر سعید جلیلی، افزایش مستمر دستمزد کارگران متناسب با نرخ #تورم و هزینههای واقعی زندگی است. جلیلی معتقد است کارگران پیشران اصلی چرخه تولید هستند و باید از یک زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند. همچنین یکی از ایدههای او، طرح #سهامعدالتکارگری است که در آن کارگران به عنوان سهامداران واقعی، بخشی از سود شرکتها را به خود اختصاص میدهند.
🔹 برنامهای برای اشتغال جوانان
در کنار حمایت از کارگران شاغل، ایجاد #اشتغال_پایدار برای جوانان تحصیلکرده و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص و کارگران ماهر از چرخه تولید نیز از اولویتهای دکتر جلیلی در دولت سایه بوده است. با اجرای این برنامهها در دولت آینده، میتوان امید داشت که دکتر جلیلی گامهای اساسی در جهت ارتقای جایگاه و منزلت کارگران بردارد؛ همانگونه که در گذشته نیز تلاشهای ارزشمندی در این زمینه انجام داده است.
✍ سروش سلیمان زاده
💠 تسهیل ازدواج، فراتر از وام ازدواج ||| برنامه سعید جلیلی برای ازدواج جوانان چیست؟
🔰 یکی از مواردی که جوانان دیر یا زود با آن مواجهاند، مسئله #ازدواج است که نامزدهای ریاست جمهوری باید برای آن برنامه داشته باشند. دکتر سعید جلیلی نشان داده است که با درک اهمیت این موضوع، برای آن برنامههای متنوعی دارد.
🔸 نگاه چندبعدی دکتر جلیلی به مسئله ازدواج باعث شده است تا موضوعی مانند #جمعیت برای او با اهمیت شود. کارگروه خانواده دولت سایه که با حضور برخی نمایندگان مجلس نیز نشستهایی را برگزار کرده است، بهطور مفصل به این موضوع پرداخته و این جلسات کمککنندهی «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» بوده است.
🔹 فکر جهیزیه را نکن!
جلیلی بیش از آنکه بار مسائل ازدواج را بر دوش جوانان بداند، این موضوع را از وظایف اصلی دولت دانسته و معتقد است دولت باید برای آن برنامه عینی و مشخص داشته باشد. یکی از این برنامهها، «طرح خرید جهیزیه با اعتبار دولتی» است. این طرح نوعی اعتبار برای هر خانواده است که بتواند از آن برای موضوعاتی مثل خرید #جهیزیه استفاده کند.
🔸 تغذیه سالم، خانواده سالم
یکی دیگر از این برنامهها، «طرح تغذیه خانواده» بوده که با هدف تأمین #سبد_غذایی لازم برای خانواده ارائه شده است. تحقیقات نشان داده است که نیاز ضروری هر نفر حدود ۲۵۰۰ کالری در روز است که با طیفی از محصولات غذایی تأمین میشود. دولت میتواند با اختصاص ۱۳ قلم کالا به خانوادهها این نیاز را برآورده کند.
🔹 سفر بخیر!
در «طرح سفر» با امکاناتی که دولت دارد و امروزه تا حد زیادی بلااستفاده است، میتوان برای زوجها در هر سال حداقل ۵ روز #سفر_رایگان و برای ۴ دهک درآمدی پائین جامعه ۳ روز مسافرت رایگان فراهم کرد. برای اجرای این برنامه کافی است دولت «تصمیم» بگیرد.
🔸همچنین حل مسئله #مسکن برای جوانان نیز از دیگر مسائل مهم در حوزه #ازدواج است که برنامه دکتر جلیلی برای آن قبلاً (https://t.me/jalili_javanan/16) تشریح شده است. آنچه مشهود است، نگاه چندجانبه سعید جلیلی به مسئله ازدواج و ارائه برنامه برای این مسئله بوده که این برنامهها میتواند در دولت او به منصه ظهور برسد.
✍ محسن شکیبامنش
💠 فرق میکند چه کسی رئیس جمهور باشد! | دولت جلیلی، ادامهدهنده مسکن سازی رئیسی
🔰در دولتهای گذشته برخی مسئولان طرح ملی مسکن مهر را «مزخرف» خوانده و کشور را حداقل ۵ سال معطل نگه داشتند؛ زمانی هم که دولت را تحویل دادند ابراز پشیمانی کردند که «اشتباه کردیم خانه نساختیم»! این افراد به ترتیب عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و حسن روحانی رئیس جمهور اسبق هستند!
به گواه کارشناسان وعده #شهید_رئیسی یک امر شدنی و حتی حداقلیست! با توضیح ۳ مشکل اصلی که پروژه مسکن به عنوان لوکوموتیو پیشران اقتصاد کشور را با مشکل روبهرو کرده یعنی؛ ۱. تأمین نقدینگی ۲. تأمین زمین ۳. تأمین مصالح ارزان قیمت میتوان ادعای بالا را بهتر فهمید.
🔸 حال و گذشته مسکن
طبق آمار تا پیش از دهه ۸۰ درحالیکه اقدام قابلتوجهی از سمت دولت برای #مسکن صورت نمیگرفت؛ سالانه بین ۴ تا ۵ هزار واحد ساخته میشد که پاسخگوی نیاز کشور نبود.
با ایجاد هماهنگی میان دستگاههای مختلف بعد از #طرحملیمسکن این آمار در سال ۹۱ به ۹ هزار واحد هم رسید. جالب است در سال ۸۶۸۴، زمانیکه دکتر جلیلی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه بود؛ در یک دیدار با آقای چاوز، رئیس جمهور وقت ونزوئلا، مطرح شد که ایران پروژه #انبوهسازیمسکن ۱۰ هزار واحدی را طی یک سال در ونزوئلا انجام دهد؛ همان موقع شرکتهای ایرانی از پس این وعده برآمدند.
این اتفاق و طرح #مسکن_مهر در آن زمان چند پیام داشت؛
۱. توانایی داخلی مهیاست و حتی بیشتر از آن هم وجود دارد.
۲. علاوهبر ۱۳۰ شغلی که درگیر میشود، ارزآوری فوقالعادهای برای کشور دارد.
۳. مسکنسازی نیاز به همراهی شخص رئیس جمهور دارد.
🔹 سه مشکل، سیصد راهحل مغفول!
تکراریترین بهانه برای شانه خالی کردن دولتها جهت ساخت مسکن، مشکل تأمین نقدینگی بوده است؛ اما با یک مدیریت درست میتوان بدون چاپ پول نقدینگی لازم را بدست آورد؛ مانند صندوقهای سرمایهگذاری املاک و مستغلات، مانده تسهیلات صندوق سرمایهگذاری زمین و ساختمان، حسابهای امانی، بازار رهن ثانویه و واسپاری مسکن و توسعهای شدن بانک مسکن و… .
🔸 حدود ۹۰ % مساحت کشور در اختیار دولت است و اساساً مشکل تأمین زمین برای دولت معنایی ندارد. از طرف دیگر زمینهای بسیاری در داخل شهرها در اختیار وزارتخانههای مختلف است که قابلیت ساخت مسکن دارد. همچنین بنا به آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی حدود ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهرها وجود دارد که با سازماندهی آنها نیز میتوان درصد زیادی از زمین مورد نیاز را تأمین کرد.
در مشکل تأمین مصالح ساختمانی هم این قابلیت وجود دارد که با ایجاد هماهنگی میان وزارت صمت و اقتصاد مصالح ساخت مسکن با قیمتی مناسب به دست سازندگان برسد. تمامی مصالح اصلی ساخت یک میلیون مسکن در سال مثل فولاد، سیمان و… در کشور در حال تولید است و ظرفیت تولید این مصالح نیز بسیار بیشتر از نیاز داخل است؛ تاجاییکه به کشورهای مختلف صادر میشود.
🔹 به کجا میتوانیم برویم؟
از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ساخت ۲هزار و ۶۰۰ میلیون مسکن کلید خورده است که ۵۰۰ هزار مسکن تحویل داده شده و بقیه آن در شرف تحویل است. شهید رئیسی از ظرفیت بالقوه داخلی بهره برد و با اهتمام ویژهای که داشت توانست آن ظرفیتها را بالفعل کند؛ بنابراین میتوان گفت نبودن مدیریت درست، اصلیترین عامل عقب ماندگی در مسکن، پیش از دولت شهید رئیسی بوده است. دکتر جلیلی میتواند با همان فرمان و ادامه دادن راه دولت سیزدهم حداقل نیاز کشور را یعنی ساخت سالیانه یک میلیون مسکن را محقق کند.
✍محمدامین برغمدی
💠 آن نیمساعت حساس! روایتی از تصمیم مهم جلیلی برای دستگیری «ریگی»
آیا جلیلی قدرت تصمیم گیری برای کشور در مواقع حساس را هم دارد؟ 🔰 یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی جمهوری اسلامی در دهه ۸۰ جنایات گروهک تروریستی جندالشیطان به سرکردگی «عبدالمالک ریگی» بود. این گروهک سابقه بمبگذاریهای سلسلهوار و قتلعام بیش از ۸۰۰ نفر از هموطنان، قاچاق مواد مخدر و آدمربایی را داشته است و با گذشت زمان بر شدت آن افزوده میشد.
🔹 ایران در آن زمان به دلیل تسلط امنیتی و اطلاعاتی نهچندان قدرتمند در مرزهای جنوب شرقی توان کمی برای جلوگیری از رشد تصاعدی عملیاتهای تروریستی داشت. یکی از اصلیترین دلایل عدم توانایی کامل در کنترل آنان، پناه بردن #تروریستها به خاک کشور پاکستان بود؛ دور شدن از مرز باعث کاهش شدید اشراف اطلاعاتی روی تروریستها میشد. توافقات امنیتی بینالمللی با کشورهای همسایه نیز با دخالتهای ایالات متحده و همقطارانش به نتیجه نمیرسید.
🔸 پس از کارهای اطلاعاتی دقیق و پیچیده وزارت اطلاعات، رد #عبدالمالک_ریگی در فرودگاه دبی زده شد اما نسبت به حضور وی در پرواز از مبدأ دبی به مقصد بیشکک (برای دیدار با ریچارد هالبروک، نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان) تردید وجود داشت. این مسئله پس از بلند شدن هواپیمای مسافربری بلافاصله به شخص دکتر جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی انتقال داده میشود. در این وضعیت حساس که یک تصمیم اشتباه میتواند عواقب زیانباری را برای کشور به همراه داشته باشد، سرعتعمل در تصمیمگیری بسیار حائز اهمیت بود.
🔹 دکتر جلیلی باتوجه به محدودیت زمان، آن «تصمیم موثر» را گرفت؛ این اثرگذاری به سبب خطیر بودن موضوع، لزوم تصمیمگیری به موقع بدون مشورت مقامات عالی کشور، آنهم در چند دقیقه از حساسترین لحظات تاریخی آن برهه کشور بود که نشانهی #شهامت و جسارت دکتر جلیلی در تصمیمگیریها است. این تصمیم آنقدر سریع بود که رئیس جمهور وقت نیز بعد از دستگیری ریگی متوجه این اقدام فوری شد.
🔸 آشنایی با مسائل، قدرت #تصمیمگیری بالا، وقت شناسی و جسارت از مهمترین ویژگی سعید جلیلی در شرایط پیچیده و #بزنگاههای حیاتی کشور است که نتیجه آن اتخاذ #بهترین_راهبرد میشود. این اقدام به موقع باعث شد یکی از مهمترین تهدیدات امنیتی کشور رفع شود.
✍ میثم گلدوست
💠 خدمات درمانی ارزان و با کیفیت در دولت سعید جلیلی
🔰 ساکنان روستاهای دورافتاده و شهرهای کوچک، برای دسترسی به خدمات درمانی خوب، باید به شهرهای بزرگ مراجعه کنند و بسیاری از آنها، چون در این شهرها، جایی را برای ماندن ندارند، ناچارند در کنار خیابان و گوشه شهر، چادر بزنند. هزینههای بالای ویزیت و بستری در بیمارستان هم متاسفانه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. دلیل این وضعیت نامناسب، کمبود تعداد پزشک در کشور است.
🔸 جفای بزرگ در حق جوانان مستعد
سالانه ۶۰۰ هزار نفر در #کنکورسراسری رشته تجربی شرکت میکنند؛ در حالیکه فقط ۱۳ هزار نفر آنها پذیرفته میشوند. در حالیکه بیش از ۲۰ هزار نفر از #دانشآموزان این رشته، معدل بالای ۱۹ دارند. در حالی، فشار روانی زیادی به جوانان کنکوری وارد میشود که رتبه ایران در دسترسی به پزشک در منطقه، بیستم است. نکته تلخ ماجرا اینجاست که تا پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر #افزایشظرفیت_پزشکی، تعداد دانشجوهای پزشکی که هر سال وارد دانشگاه میشدند، کمتر از تعدادی است که پیش از انقلاب وارد دانشگاه میشدند.
🔹 دلیل #کمبود_پزشک در کشور، اعمال نفوذ برخی انحصارگران در وزارت بهداشت و درمان است که از افزایش تعداد پزشک به بهانه نبود امکانات جلوگیری کردهاند؛ در حالیکه ظرفیتهای کشور نسبت به اول انقلاب، چند ده برابر شده است. با پیر شدن #جمعیت، نیاز کشور به خدمات درمانی بیشتر میشود.
🔸 یک جهان فرصت
در حوزه سلامت، کمبود پزشک صرفاً موجب گرانی هزینه درمان نمیشود؛ بلکه باعث شده است که سهم ایران از بازار ۴۴ میلیارد دلاری دارو در کشورهای همسایه، کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار باشد. در حالیکه ظرفیتهای علمی و فناوری ایران، سهم بسیار بسیار بیشتری را از این بازار طلب میکند.
🔹 همچنین، سطح پایین خدمات درمانی در کشورهای همسایه، فرصت توسعه #گردشگریسلامت را مهیا میسازد. در #دولتجلیلی، زیرساختهای لازم جهت #توسعهخدماتدرمانی به ویژه تعداد پزشک، درآمدهای سرشاری نصیب کشور خواهد شد. علاوهبراین، با جهش تولید #دارو، نیاز کشور به واردات کاهش مییابد و موجب صرفهجویی در مصرف ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات دارو میشود.
✍ محمدصادق عباسی
💠 جهش صادرات در دولت سعید جلیلی ؛ نتیجه یک دیپلماسی هوشمندانه
🔰 مطابق #برنامه هفتم پیشرفت، دولت موظف است #تولید نا خالص داخلی را در مدت پنج سال، سالانه ٨ درصد رشد دهد. بنابراین در دولت چهاردهم، حداقل ١۶٠ میلیارد دلار باید به تولید کالا و خدمات کشور افزوده شود. این #جهش_تولید، در صورتی محقق خواهد شد که دولت، علاوهبر کاهش وابستگی اقتصاد کشور به خارج، بتواند برای محصولات داخلی خود، در سایر کشورها مشتری پیدا کند.
🔸 پانزده #کشور همسایه ایران، ١٠٠٠ میلیارد دلار محصول وارد میکنند اما متأسفانه به دلیل غفلتهای صورت گرفته در سالهای ١٣٩٢-١۴٠٠، ایران سهم بسیار کوچکی از این بازار پر رونق دارد. #روسیه سالانه تنها ١١ میلیارد دلار واردات #صیفیجات دارد. باید پرسید سهم ما از بازار این کشور فقط در مورد صیفیجات چقدر است؟! شاید تقریبا هیچ!
🔹 در سالهای اخیر، به مدد مجاهدتهای شهید #رئیسی و شهید #امیرعبدالهیان در حوزه گسترش روابط امنیتی و سیاسی، با همسایگان تعامل صورت گرفته است و لازم است اثر این مجاهدتها، با جهش چند برابری #صادرات به کشورهای همسایه، در سفرۀ مردم جلوه کند.
🔸 قرارگاه اقتصادی چیست؟
دیپلماسی اقتصادی در دولت دکتر جلیلی همانند یک قرارگاهی است تا فرصتهای پیشرو را رصد کند و نگذارد حتی یک فرصت نیز از دست برود. جلیلی در دوران مدیریتش در معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، تراکتور و خودروی #تولیدایران را به ونزوئلا صادر میکرد. همچنین شرکتهای انبوهساز ایرانی، ١٠ هزار واحد #مسکن در آنجا ساختند و از این طریق #درآمد_ارزی برای کشور حاصل شد. در سه سال اخیر، صادرات شرکتهای #دانشبنیان، سه برابر شده است و این نشاندهنده فرصت بینظیر برای جهش ایران است.
🔹 یکی از راهبردهای سیاست خارجی شناسایی بازارهای صادراتی کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی و آمریکایی است. چینیها از این طریق به رشد و پیشرفت اقتصادی دست یافتند. پاکستان نمونه دیگری است که به گفته مسئولان وزارت صمت، ایران میتواند حدود یکچهارم از واردات ۶٠ میلیاردی این کشور را تأمین کند اما الان تنها یک میلیارد دلار، صادرات وجود دارد.
🔸 باشگاه تحریمیها
استفاده بیش از حد ایالات متحده از قابلیت #تحریم سایر کشورها، موجب شده است که کشورهای تحتتحریم، بتوانند روابط بسیار خوبی با یکدیگر برقرار نمایند. روسیه، ونزوئلا، عراق، سوریه، افغانستان، چین و… کشورهایی هستند که با ایجاد روابط راهبردی با آنها امکان جهش صادرات و ارزآوری مهیا میشود.
🔹 علاوهبر موارد فوق، راهاندازی #کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق، میتواند میلیاردها دلار درآمد نصیب ایران کند که به طور مفصل در یادداشت دیگری (https://t.me/jalili_javanan/11) در این کانال، به آن پرداخته شده است.
آنچه خواندید به قلم اعضای ستاد جوانان دکتر سعید جلیلی بود … می توانید کانال ستاد جوانان را در تلگرام و ایتا و بله و ویراستی و ایکس دنبال کنید …